إزاي تحول صوتك لـ مصدر دخل ؟

0 154

كام مرة اتصلت بحد تعرفه من رقم غريب وعرفك من صوتك؟ أو حد قالك إن صوتك مميز؟

لكل شخص مننا بصمة صوت مميزة ولا يمكن يكون صوت شخص مشابه لصوت أي شخص تاني في العالم، فعلاً نعمة عظيمة جداً وفي عصرنا الحالي تقدر تستغل نعمة الصوت دي مهما كان نوع صوتك وخامته وتحول صوتك لمصدر دخل لك وأنت في بيتك.

إزاي صوتي ممكن يكون مصدر دخل ليا.. هغني مثلاً؟!
مين قال إنك هتغني!..الموضوع ابسط من كده بكتير، أنت تقدر تستغل صوتك في التعليق الصوتي زي التعليق الصوتي إلي بيكون في الإعلانات والبرامج إلي بيقدمها مذيعين صوتيين زي برامج قناة ناشونال جيوغرافيك، طب دول بـ يكونوا شغالين مع قنوات فضائية..أنا هوصل للقنوات دي إزاي؟
أنت مش محتاج تتواصل مع أي قناة أو تدور علي واسطة عشان تشغلك في قناة من القنوات دول، أنت تقدر وأنت في بيتك تعلق علي مقاطع فيديو علي اليوتيوب أو إعلانات أو حتي برامج وكمان تقبض بالدولار عن طريق موقع Soundeals إلي هيوفرلك فرصة العمل كمعلق صوتي أونلاين وانت في بيبتك.

إيه هو Soundeals؟

https://soundeals.com/join/227uR7488

موقع ساونديلز هو منصة للعمل الحر Freelancing بيتيح لأصحاب المواهب الصوتية عرض أصواتهم علي أصحاب المشاريع والعملاء إلي بيحتاجوا معلقين صوتيين لمشاريعهم سواء فيديوهات علي اليوتيوب أو إعلانات أو حتي برامج، موقع ساونديلز يعتبر وسيط بين البائع والمشتري (المعلق والعميل) وبيشرف علي التعامل بينهم في تنفيذ المشاريع وإرسال وإستلام الأموال.
موقع ساونديلز التسجيل فيه مجاني تماماً وإلي بيميزه عن باقي المواقع التانية إنه بيدعم اللغة العربية واستخدامه من اسهل ما يكون وكمان بيقدم دورات تدريبية للمعلقين المبتدأين، من العملاء إلي بيستخدموا موقع ساونديلز في البحث عن معلقين صوتيين لمشارعهم وإلي ممكن تشتغل معهم في المستقبل عن طريق ساونديلز، حكومة دبي الذكية، زين، المرعي، ليكسيس، معظم الوزارات السعودية، وغيرهم كتير من المؤسسات المرموقة والشركات الكبيرة.

إزاي ابدأ في موقع Soundeals ؟

في البداية بتسجل حساب جديد في الموقع كمعلق صوتي وبما إن الموقع باللغة العربية فالتسجيل في الموقع مش هيمثل أي مشكلة، بعد التسجيل وتفعيل الحساب بيكون لك صفحة خاصة بتقدر تضيف فيها معلومات عنك وعينة صوتية لتعليق صوتي بصوتك، الموقع بيراجع عينة الصوت قل نشرها في صفحة البروفايل، لأن تسجيل الصوت لازم يكون بجودة عالية ومسجل في استوديو مجهز بشكل إحترافي، لكن لو مش متوفر عندك استوديو مجهز تقدر تسجل فيه ماتقلقش، في برامج علي الكمبيوتر بتخلي صوت التسجيل إحترافي وكأن تم تسجيله في استوديو حتي لو أنت مسجله من سماعات الموبايل.
بعد إضافة العينة الصوتية ومعلومات ملفك الشخصي بتدخل علي صفحة المشاريع وتختار المشورع المناسب لك تضيف عرضك لصاحب المشروع مع عينة صوتية لتعليقك علي نص بيحدده صاحب المشروع، وبعد موافقة صاحب المشروع علي عرضك بتبدأ الشغل، وبعد إكتمال التنفيذ بتستلم المقابل المتفق عليه عليي حسابك في ساونديلز بعد ما يخصم الموقع 25% من ثمن المشروع المكتمل نظير الوساطة بين المعلق والعميل وضمان حقوق كل واحد منهم.

إزاي هسحب أرباحي من Soundeals؟

سحب الأرباح من موقع ساونديلز بيكون عن طريق الـبايبال وده هيمثل مشكلة لمعظم سكان الدول العربية ومن ضمنهم مصر أكيد، لأن البنك الإلكتروني بايبال ما بيدعمش سحب المال في الدول العربية، لكن موقع ساونديلز وفرلك طريقة سهلة جداً لسحب أرباحك من الـبايبال، عن طريق الاتفاق مع وسطاء ماليين معتمدين بتقدر عن طريقهم تستلم أرباحك من الـبايبال بأكثر من طريقة زي حوالة بريدية، فودافون كاش، أو ويسترن يونيون.

 

هدية : ازاى تبدأ فى مجال التعليق الصوتي و طريقة تسجيل الصوت بإحترافية

 

 

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.