كيف تحول ” التفريغ الصوتي ” الى مصدر دخل من المنزل ك Freelancer

0 151

فى حالة ان مستواك فى ال English كويس .. و تقدر تستمع لـ ملفات صوتیة او مقاطع فیدیو بالساعات بدون ما تشعر بالملل .. فأستأذنك تركز جداً لانك تقدر تستغل دة و تحولة لمصدر دخل من البيت
كل اللى انت محتاجة  إنترنت وساعتین من وقتك یومیًا .. و هتكون جاهز  تحقق دخل شهري متوسط یصل ل $1500شهریًا بالعمل في تفریغ مقاطع الفیدیو وتحویلها إلي نص مكتوب !

تفریغ الملفات الصوتیة هو أن یقوم شخص بالإستماع للملف الصوتي مع إعادة الاستماع أكثر من مرة لتدوین كل كلمة بالملف الصوتي وتحویل محتوي الصوت الي ملف wordیمكن التعدیل علیه.

هل العمل في هذا المجال مربح؟
طبعا العمل ك فریلانسر له ممیزاته وعیوبه ،لكن الربح وقیمة الدخل من أحد ممیزاته ،بغض النظر عن عیوبه الي ممكن تكون ممیزات للبعض مثل العمل من المنزل او المنافسة الشرسة في معظم مجالات الفریلانسیر.
العمل في مجال تفریغ المحتوى الصوتي من أفضل المجالات للعمل ك فریلانسیر بسبب توافر ملفات الصوت والمقابلات الي یلزم تحویلها لملفات نصوص مكتوبة دائما، في كثیر من مواقع ال transcribe یكون متوسط تكلفة تفریغ ساعة من ملف صوتي $25 دولار ،یعني لو اشتغلت ساعتین فقط یومیا ،هیكون متوسط دخلك $1500دولار شهرياً

متطلبات العمل ك مفرغ صوتي :
زي ما اتكلمنا في أول المقال ،كل اللى هتحتاجه جهاز كمبیوتر ووصلة إنترنت وانك تكون جید في الإنجلیزیة عشان تقدر تفهم محتوي الملف الصوتي ،لأن معظم أعمال التفریغ بتكون لملفات صوتیة بالإنجلیزیة.

اما لو كانت اللغة الإنجلیزیة بتمثلك عقبة في بدء عملك ك فریلانسیر ،فـ تقدر تتابع عشرات الكورسات مجانیة و المدفوعة اونلاین لتعلم اللغة الانجلیزیة ،علي موقعنا وادي المشمش .. تقدر توصلها من هنا :
https://mshmshvalley.com/category/%d9%85%d8%b3%d8%aa%d9%86%d9%8a_%d8%a7%d9%8a%d8%a9%d8%9f/%d8%aa%d8%b9%d9%84%d9%8a%d9%85-%d9%84%d8%ba%d8%a7%d8%aa/

كیف تبدأ العمل ك مفرغ صوتي:
إیجاد عمل ك مفرغ صوتي مش امر صعب بسبب انتشار الكثیر من المواقع المتخصصة في الوساطة بین أصحاب العمل و الفریلانسرز .. لكن أفضل هذه المواقع هم :
Transcribe Anywhere, TranscribeMe, Quicktate, Rev, Tigerfish , Crowdsurf

كیف تضمن الحصول علي فرصة عمل في وقت قصیر :
أهم شئ لازم تهتم به هو بروفایلك ،لأن بروفایلك یعتبر واجهتك الي ممكن یقرر الزبون عن طریقها اذا كان هیختار العمل معك أو لأ.
بعد إنهاء أي عمل لازم تطلب تقییم من الزبون ،لأن التقییم هیساعدك في الحصول علي اعمال اكثر في المستقبل اذا كان تقییماتك عالیة.

لا تتأخر ابدا عن الوقت المحدد لتسلیم المشروع وسؤال الزبون عن أي شئ في المشروع زي تعدیل یریده الزبون أو اي شئ غیر واضح في المشروع ، بكده یتسبب انطباع جید للزبون لأن شغلك محترف وممكن یكون زبون دائم لیك.

سحب أرباحك من مواقع ال Transcribe :
طبعا بما أن الغالبیة العظمي من مواقع العمل الحر المتخصصة في تفریغ المحتوى هي مواقع اجنبیة ،فمن الطبیعي أن یجد الكثیر مشاكل في سحب أرباحهم من المواقع دي.
بعد إنهاء عدد من المشاریع اكید لازم تسحب أرباحك من الموقع ،بعض المواقع بیكون نظام سحب الارباح فیها بعد عدد أیام معینة ،وبعض المواقع الاخري بیكون سحب الارباح فیها لما توصل قیمة معینة من الأرباح. لكن بغض النظر فإن طریقة سحب الارباح الشائعة في المواقع عن طریق البنوك الالكترونیة.
اذا كان طریقة سحب الارباح من أحد المواقع هو البایونییر فالموضوع بسیط ،تقدر تسجل حساب في موقع بایونییر وطلب بطاقة الدفع الخاصة ببایونییر لسحب أرباحك من اي مكنة ATM في مصر.
أما لو طریقة سحب الارباح عن طریق بایبال ،فانت مش هتقدر تحول أرباحك الا لو عندك حساب بایبال مفعل ،لكن في طریقة سهلة لسحب أرباحك اذا كانت عن طریق البایبال ،الوسیط المالي.
تقدر تتواصل مع وسیط مالي لاستلام أرباحك عن طریق حسابهم البایبال المفعول وتحویل قیمة الارباح لیك بأي طریقة تختارها مع خصم عمولة الوسیط المال.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.