إزاي تعمل Career Shift بدون ما تخاطر بمستقبلك ؟

0 126

تغيير مجال الشغل حاجة مرعبة لناس كتير خصوصاً إنه بقى صعب تلاقي شغل، وكمان دخول مجال جديد محتاج جرأة رهيبة وطول بال إنك محتاج تتعلم حاجات كتير.4

الحقيقة إنك مش محتاج تغير كاريرك 180 درجة، فيه حالات ممكن تعمل shift داخل نفس المجال، زي مثلًا إنك تقرر تتخصص في مجال الترجمة الأدبية وانت اصلًا مترجم قانوني. ولكن ال Career Shift الكامل هنا هو انك تقرر تترك مجال الترجمة بالكامل وتتجه للبرمجة أو التصميم. دي بعض الخطوات اللي لازم تراعيها وانت بتغير مجال شغلك.

1) تواصل مع ناس بيشتغلوا في المجال اللي هتتجه ليه

التواصل مع ناس بالفعل شغالة في المجال اللي هتتجه ليه هي أهم خطوة لإنها هتساعدك تحدد هل الوظيفة دي ملائمة ليك ولا لا من قبل ما تترك مجالك الحالي وتتجه ليها. بالإضافة إلى إن تكوين شبكة علاقات في المجال هيساعدك فيما بعد تحصل على وظيفة داخل المجال نفسه. جهز قايمة اسئلة وحدد شخص شايفه ناجح ومحترف في المجال دة واتواصل معاه واعرض عليه اسألتك، واهم حاجة تعرف منه إزاي تكون ناجح في المجال دة. سؤال الناس الخبرة بالمجال بيوفر عليك بحث كتير ويستحسن تكلم أكتر من شخص عشان تكوَّن وجهة نظر كاملة.

2) تقبل فكرة تعلم المجال

أول حاجة بتيجي على البال لما بتطرح فكرة تغيير مجال العمل هي “ياااه لسة هتعلم من أول وجديد!” غالبًا مش هتضطر تتجه للكلية وتدرس المجال لمدة أربع سنين ولكن مهم جدًا تدرسه وتتعلمه من أهله. لذلك أنصحك بتجربة الدورات أو الكورسات الإونلاين Moocs أو حتى على ارض الواقع. اختر مكان شايفه مناسب بعد البحث والسؤال طبعًا وروح خد كورس فيه. أغلب المجالات لا تستحق دراسة جامعية إلا إذا كانت طب أو هندسة، غير كدة فباقي المجالات ممكن بعض الدورات والكتب واليوتيوب يخليك تتقنها، المهم تمشي على track تعليمي صح.

3) حدد إيه المهارات المشتركة بين المجالين

يعتقد أغلبية الناس إن في حالة تغيير المجال إنك هتترك كل شئ خلفك وتبدأ تتعلم مهارات جديدة تمامًا ومش هتحتاج خبرتك السابقة. الإعتقاد ده خاطئ طبعًا لإن فيه مهارات مشتركة بين المجالات المختلفة واللي هتحتاج تنقلها معاك وانت بتغير مجال شغلك. فيه مهارات مشتركة في اغلب المجالات زي مهارات التواصل والعرض والإلقاء، إتقان التعامل مع الكمبيوتر وحزمة مايكروسوفت اوفيس، إتقان اللغة الإنجليزية، وهكذا. ما يحدد النقطة دي هي طبيعة المجال اللي هتنتقل إليه مش أصحاب العمل.

4) خد break من مجالك الحالي قبل الإنتقال للمجال الجديد بشكل كامل

فكرة الإنفصال عن الشغل الحالي بشكل كلي ومفاجئ مش خطوة كويسة ابدًا. ممكن تبدأ ب break بسيط لمدة اسبوع أو اسبوعين -إن أمكن- عشان تقدر تقرر هل انت على أتم استعداد لتركه ولا ممكن تكمل فيه. في فترة ال break ممكن تجرب تعمل اي task بسيطة في المجال الجديد وتقرأ وتعرف اكتر عنه وتحدد هل طموحك يتماشى مع المجال الجديد ولا محتاج تعيد النظر في القرار.

5) استكشف التغييرات البديلة اللي ممكن تنفذها في مجالك الحالي

تفتكر هل المشكلة فعلًا في مجال شغلك الحالي بالكامل ولا في ظروف وطبيعة شغلك نفسها؟ يعني مثلًا ليه بقية زمايلك في نفس المجال سعداء جدًا ومرتاحين فيه على عكسك؟! أنا شخصيًا قابلتني المشكلة دي مع مجال التدريس. في البداية محستش براحة ولكن فضلت مستمرة فيه لمدة 10 شهور وجربت اشتغل مدرسة في حضانة لأطفال وفي أكاديمية للكبار، جربت تدريس منهج اللغة الإنجليزية المدرسي وحتى تدريس كورس بغرض التحدث باللغة واتقانها. غيرت اكتر من مرة الطلبة اللي بدرَّس لهم والمكان اللي بشتغل فيه. تقريبًا مسبتش وسيلة تغيير داخل المجال إلا وجربتها، ورغم إني كنت شاطرة فيه إلا إني مكنتش مرتاحة ليه إطلاقًأ. ساعتها بس قدرت أقرر وبكل يقين إني مش عايزة اكمل في المجال دة ولازم اتركه بشكل كلي.

نرجع ونقول ال Career Shift انتشر جدًا مؤخرًا وناس كتير قدرت تحقق فيه نجاحات عظيمة. انتشار ونجاح مفهوم ال Career Shift هو ترجمة إن “محدش بيشتغل بشهادته”، وإنك تقدر تنجح في أي مجال مؤمن بنفسك فيه، المهم تاخد خطوات مدروسة ومنضبطة علشان متقعش في فخ “لا طال بلح الشام ولا عنب اليمن!”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.