إزاي تحول موهبتك فى الكتابة لمصدر دخل وانت في البيت

0 850

اللي في الصورة دي Amanda Hocking مجرد إنسانة عاديه غير مميزة في أي شيء إلا أنها بتحب الكتابة .. لدرجة إنها حاولت أكثر من مرة إنها تنشر كتابتها في دور نشر كتير لكنهم رفضوا كلهم.

لحد ما نشرت Amanda أول كتاب ليها على منصة أمازون كـ كتاب رقمي (إلكتروني)، وقدرت تحقق في أول 6 شهور من نشره أرباح وصلت ل 20000$ وبعد 20 شهر .. أصبحت Amanda أول مليونيرة من النشر الحر بأرباح تفوق 2.5 مليون دولار بعد ما باعت 1.5 مليون نسخة من كتابها ^_^ .

هتقولي وأنا إيه علاقتي بالقصة دي؟! دي اكيد صرفت مبالغ كبيرة عشان تقدر تنشر كتابها وتسوق له.
لأ Amanda تقريباً ماصرفتش دولار واحد على كتابها من حيث النشر أو تسويق أو التوزيع والشحن للمشترين، وكمان من غير أي علاقات أو واسطة من وهي في بيتها! أنا هقول لك إزاي؟

أكيد سمعت عن أمازون أكبر موقع مختص بالتجارة الإلكترونية، بس الي ممكن تكون ما سمعتوش قبل كده أن امازون بدأ كموقع لبيع الكتب ومازال لحد دلوقتي، و في مايو 2018 فقط امازون حقق أرباح 22.5 مليون دولار  من بيع الكتب .. ده كفيل يبين لك حجم التجارة المعتمدة على بيع الكتب.

دلوقتي أمازون بيتيحلك خدمة النشر على منصته امازون كيندل المختصة ببيع الكتب، مجانا وبتقدر من خلالها نشر كتابك علي شكل كتاب رقمي أو ورقي.

كل المطلوب منك أنك تبدع في الكتابة، وامازون هو المسؤل عن نشر كتابك وتسويقه سواء نسخة رقمية أو ورقية، وأنت اليي بتحدد سعر الكتاب وبناءاًً عليه امازون بيديك 70% ك أرباح من سعر الكتاب لو إنك سعرته ما بين 2.99 – 9.99 أو 35% إذا كان سعر الكتاب أكثر أو أقل، وبعد 5 دقائق من ملئ بيانات كتابك بيكون جاهز للنشر وبيظهر على منصة امازون لبيع الكتب ما بين 24 – 48 ساعة.

 طب هو أنا إلي هسوق كتابي بنفسي؟
ماتقلقش أنت مش محتاج أنك تسوق لكتابك، موقع امازون بيدخله 100 مليون مشتري محتمل كل 24 ساعة، تخيل كتابك في معرض كتاب بيدخله 100 مليون زائر يومياً!
كل إلي عليك تكتب رواية شيقة أو كتاب مفيد، ووصف يدل علي محتوي العمل وكلمات مفتاحية (Keywords ) مناسبة لإستهداف عمليات البحث علي موقع امازون.

طيب و غلاف الكتاب ؟
الغلاف من أهم عناصر الكتاب إلي بتجذب المشتري. مع ذلك ده مش هيمثل لك أي مشكلة نهائي، لأن الغلاف تقدر تصممه بطريقتين،
الطريقة الأولي: أنك تطلب من مصمم محترف من علي خمسات أو fiverr أنه يصمم لك غلاف جذاب يتناسب مع محتوي كتابك ودي الطريقة الأسهل.

الطريقة الثانية: أنك تتعلم بنفسك طريقة تصميم غلاف على الفوتوشوب لكتابك وتقدر تبحث في اليوتيوب هتلاقي فيديوهات تعليمية أجنبية ممتازة، سهلة التعلم والتطبيق. ( فى نهاية المقال هنشارككم بمصادر للتعلم )

طب أنا مابعرفش أكتب إنجليزي وكل كتاباتي بالعربي ؟
مع إن امازون سمحت بالنشر بالغة العربية (تجريبياً)، إلا إنك مش هتقدر تحقق أرباح إلا من كتاب باللغة الإنجليزية. بس برضو ماتقلقش، أنت قدامك حلين،
الحل الأول: إنك تطلب أحد المترجمين من علي خمسات، fiverr،أو upwork أنه يترجم لك الكتاب بمقابل مادي أو ب نسبة من أرباح الكتاب (إذا كنت واثق من قدراتك الكتابية وجودة كتابك).

الحل الثاني: إنك تتعلم إزاي تكتب رواية أو كتاب أو أي عمل فني باللغة الإنجليزية وده الحل إلي أنا أفضله، وفي كورسات كتير اونلاين بتعلمك ازاي تكتب بالإنجليزي خصوصاً لو عمل فني. بردو ( فى نهاية المقال هنشارككم بمصادر للتعلم ) ^_^

المدونة الشخصية لأماندا هوكنج:

http://www.hockingbooks.com/amanda-hockings-biography/

موقع امازون كيندل لنشر الكتب الإلكترونية:

https://kdp.amazon.com

فيديو بسيط يشرح طريقة نشر كتابك على امازون كيندل:

https://www.youtube.com/watch?v=xoOZoGe-gOQ

فيديو يشرح طريقة تصميم غلاف بالفوتوشوب:

https://www.youtube.com/watch?v=4K_51dx9Hoo

كورس مجاني لتعلم الكتابة باللغة الإنجليزية:

https://www.class-central.com/course/stanford-openedx-adventures-in-writing-3058

كورس مجاني لتعلم كتابة الروايات باللغة الإنجليزية:

https://www.futurelearn.com/courses/start-writing-fiction

كورس مدفوع لتعلم الكتابة الروائية باللغة الإنجليزية:

https://www.udemy.com/fiction-writing-write-polish-and-publish-your-first-novel/

كورس مدفوع لتعلم كتابة كتاب بسيط من نوع (كيف تفعل ذلك…):

https://www.udemy.com/howtowriteahowtobook/

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.