أفضل مكان تتعلم فيه اللغه الألمانيه ؟ ( إعلان مدفوع )

0 19

ليه المركز الألماني للغات هوه أفضل مكان تتعلم فيه اللغه الألمانيه في مصر؟

✅ 1- المركز الألماني للغات هوه المركز الوحيد في مصر اللي بيخصص 150 ساعه دراسيه كامله للمرحله (الساعه الدراسيه 60 دقيقه في حين ان المعاهد المعتمده الساعه الدراسيه فيها 45 دقيقه فقط).
المرحله A1 على سبيل المثال 150 ساعه دراسيه كامله..

– المركز الألماني للغات هوه المركز الوحيد في مصر الذي يقدم للدارس نفس عدد الساعات المعتمد في ألمانيا و الموصى به من الإطار الأوروبي المرجعي العام للغات.

🚫بقيه المراكز والمعاهد بتقدم 108 ساعه على الأكثر للمرحله الواحده… واحيانا 75 ساعه او اقل !
على سبيل المثال المعاهد المعتمده في مصر تقدم 150 وحده دراسيه للمرحله الواحده..والوحده الدراسيه 45 دقيقه..وبالتالي حاصل ضرب 150 وحده دراسيه في 45 دقيقه هوه 108 ساعه من اصل 150 ساعه.

✅ 2- يعتمد المركز على منهج Tangram كمنهج اساسي.
و من المعروف ان منهج Tangram اقوى وافضل من حيث الماده العلميه واسلوب عرض المعلومه وتصدره كمنهج قوي على مدار 12 سنه.

🚫 جميع المراكز تعتمد على منهج Menschen لمجرد ان المعاهد المعتمده بدأت في استخدامه من 2016…لكن فعليا ومقارنه مع بقيه المناهج المعتمده من المانيا لتعليم اللغه الألمانيه..فهو منهج ضعيف وغير متماشي مع رؤيه المركز.

✅ 3- المركز لا يكتفي بشرح المنهج فقط…لأن المنهج لوحده مش كفايه..وبالتالي بيشرح بجانب المنهج الاساسي مجموعه قويه من الكتب المهمه للوصول بالدارس لأعلى مستوى لغوي ممكن. بحين انه يكون متمكن جدا لغويا من المهارات الاربعه وهم: مهاره التحدث /الاستماع/ القراءه/ الكتابه.

🚫في بقيه المراكز والمعاهد يتم شرح المنهج فقط! وهو غير كافي بالمره لتغطيه الاربع مهارات الاساسيه للغه. ولو اشتكى الدارس من ضعف في مهاره معينه بيشرط عليه الاشتراك في كورسات اضافيه بمواعيد ومصاريف جديده.

✅ 4- المركز بيوفر مجموعه كبيره من المواد التعليميه السماعيه والمرئيه والقصص القرائيه للطلبه بشكل مجاني في كل مرحله بهدف ممارسه اللغه بشكل اقوى والوصول لمستوى اعلى. كما يوفر للطالب خطه دراسيه متكامله من اليوم الأول كخطه دراسيه داخل المركز او كخطه متكامله لممارسه اللغه بجانب المركز مع توفير المواد العلميه اللازمه لذلك.

🚫بقيه المراكز والمعاهد لاتوفر اي مواد تعليميه متخصصه الا عن طريق مكتبات داخليه ان وجدت. ولا تقدم للطالب اي دعم او خطه دراسيه مناسبه مع ترك باب الممارسه مفتوحا امام الطالب من غير اي خطه او ارشادات واضحه.

✅ 5- اشهر مشكله يعاني منها الدارسين المبتدأين في اللغه..هي ان المحاضره بالكامل باللغه الألمانيه رغم ان الدارس لا يملك اي خلفيه عن اللغه! وده بيمثل عائق حقيقي للمبتدأ لتعلم وتلقى اللغه. وسبب رئيسي لعدم تاسيس الطلبه بالشكل الجيد. مما يؤدي لاستصعاب اللغه وعدم اكمال مشوار التعلم لاحقا.

– في المركز الألماني للغات..هتسمع الماني..هتكتب الماني..هتتعامل بالالماني..هتحل بالالماني..هتترجم من والى اللغه الألمانيه…لكن عند شرح القواعد وتركيبات اللغه هتكون باللغه العربيه اولا في مراحل المبتدأين ثم هتعاد باللغه الألمانيه..وذلك لضمان الفهم والاتقان عند كل الدارسين.

– مع تقدم المستوى يقل شرح واستخدام اللغه العربيه ويحل محلها اللغه الألمانيه لتكون المحاضره بالكامل باللغه الألمانيه من اول مرحله B1.

✅ 6- طرق الشرح المتبعه من المركز الألماني للغات مميزه جدا في البساطه والتركيز وسهوله توصيل المعلومه بشكل يساعد الطالب انه يكون فاهم اللغه وافكاره مرتبه جدا بالأخص في قواعد اللغه. ويتم الحرص على ان كل الدارسين على نفس القدر من الاستيعاب..حتى لو احتاج الدارسين عدد ساعات اضافيه.

– وبما ان الفهم الكامل للدارس خلال المحاضره له الأولويه المطلقه من المركز…فلا يتم الانتقال من شرح موضوع لآخر من قبل المحاضر من دون التأكد من الفهم الكامل من قبل جميع الحاضرين في المحاضره. حتى لو استدعى ذلك الي مد فتره الكورس وزياده عدد الساعات عن الساعات المخصصه للمرحله.

🚫طرق شرح القواعد اللغويه في اغلب مراكز اللغه تتم بشكل سيئ جدا وتفتقر للاسلوب الفعال والمتمكن…وده بسبب الطرق المتبعه في شرح اللغه…والتي لا تتناسب اطلاقا مع خلفيه الطالب العربي. لأنه بكل بساطه يتعلم القواعد الخاصه للغات الاجنبيه بشكل مختلف منذ الصغر.

وديه اكبر واهم المشاكل اللي بتواجه الطلبه والدارسين المبتدأين …معظم الطلبه بتستوعب من 10% الى 40% فقط من المحاضره وبيعتمد على نفسه في استيعاب الاجزاء المتبقيه كدراسه ذاتيه!..

وده اهم سبب وراء توقف عدد كبير جدا من الدارسين من بعد مرحله A2 ..بسبب استصعابهم للغه وعدم قدرتهم على المواكبه. لكن السبب الحقيقي هوه الاساليب الغير مناسبه في تعليم اللغه من البدايه سواء في شرح القواعد او في استخدام مستوى لغه عال في البدايه وغير مناسب مع المبتداين.

✅ 7- المحاضرين في المركز الألماني للغات محاضرين أكاديمين ومدربين متخصصين في اللغه الألمانيه.

🚫مراكز كتير بتستعين للأسف بخريجين كليات لغات جدد من غير خبره..او بمحاضرين للغه كل خبرتهم السابقه هوه العمل في مراكز خدمه العملاء باللغه الألمانيه. اوالمان مقيمين في مصر ومن غير خلفيه تعليميه او خبره في تعليم اللغه..وبالتالي عنصرالخبره الكبيره في التمكن من شرح وتوصيل المعلومه لغويا غير متوفر.

✅ 8- المركز الألماني للغات هوه اول مركز يقدم خدمه الدراسه عن بعد بنفس كفائه المحاضرات في المركز..عن طريق محاضرات تفاعليه مباشره مع متخصصين.

✅ 9- مرونه في المواعيد وانظمه دراسه مختلفه تناسب جميع الدارسين. حيث ان المركز هوه الوحيد اللي بيقدم مجموعه متكامله من الانظمه الدراسيه المختلفه: النظام الأكاديمي/النظام المكثف/نظام التعلم عن بعد/نظام الدراسه الذاتيه.

✅ 10- المركز الألماني للغات هوه الأقل تكلفه على الدارس مقارنه بعدد الساعات المقدمه في المستوى الواحد. وهو ايضا الاقل تكلفه مقارنه بكميه المعلومات والمناهج المختلفه المشروحه والخبرات المستعان بها لتدريس الطلبه.

– مثال: متوسط تكلفه مرحله A1 في اغلب المراكز من 2000 ال 2500 جنيه. مقابل 75 ساعه وشرح للمنهج فقط.

في المركز الألماني للغات: شرح A1 في 150 ساعه كامله..مع عدم الاكتفاء بالمنهج وشرح 4 كورسات اكاديميه متكامله مع تحضير للامتحان الدولي للمرحله مع تقديم مواد علميه متنوعه وقويه للممارسه اللغه مع توفير الخطه الدراسيه من اليوم الاول..تكلفه دراسه A1 في المركز 2550 جنيه.

⛔ طيب ليه اتعلم ألماني؟
تخصصات كتير مطلوبه ومنح كتير مقدمه من المانيا خلال ال25 سنه القادمه وكلها بتشترط اللغه…ده غير انك لو حبيت تغير مجال شغلك في مصر ممكن تتعلم الألماني وتشتغل بمرتبات توصل ل 13000 شهريا.

⬅ تكلفه مرحله A1 : 2550
⬅ تكلفه مرحله A2 : 2550
⬅ تكلفه مرحله B1 : 2900
⬅ تكلفه مرحله B2 : 4900
⬅ تكلفه مرحله C1 : 6600
⬅ تكلفه الكورس الاكاديمي (A1-A2-B1)
= 6500

⬅ للتسجيل في دورات اللغه المكثفه والأكاديميه…سجل على الرابط التالي:
http://goo.gl/fjoZEH
⬅ للتسجيل في دورات المحادثات…سجل على الرابط التالي:
http://goo.gl/rbnQLC
⬅ للتسجيل في دورات التعليم عن بعد…سجل على الرابط التالي:
https://goo.gl/AdpiYC

**التسجيل المبدأي عن طريق الرابط فقط وليس عن طريق الفروع.
** سيقوم فريق العمل بالتواصل معكم خلال 7 ايام عمل من بعد تسجيل بياناتكم.

✅- لو شايف نفسك مؤهل وعلى استعداد انك تعمل فرق في نشر وتعليم اللغه الألمانيه…وحابب تكون عضو في فريق العمل في Deutsches Sprachzentrum المركز الألماني للغات..ابعتلنا فورا السيره الذاتيه الخاصه بيك على:
deutschessprachzentrum.kairo@gmail.com

🌐عناوين فروع المركز الألماني للغات:

⬅️- المنيل :
10 شارع د.حندوسه الدور الخامس بجانب مستشفى القصر العيني الفرنساوي.

⬅️- مدينه نصر:
ميدان الساعه ..شارع النزهه..28 عمارات رابعه الاستثماري الدور الأرضي – مبنى فرع اتصالات.

✅للحجز و الاستفسارات:
📞01005630136

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.