الدليل الشامل لتعلم الإنجليزى بـ “وصلة نت” !

0 65

محدش يقدر ينكر إن الإنجليزى دلوقتى هو لغة العصر، ولو معاك إنجليزى هتقدر تدخل من اى باب إنت عايزه ف علم أو شغل، كمان متقدرش تاخد منحة ولا تشتغل فى الوظيفة اللى انت عاوزها او تتعمق ف علم إنت بتحبه إلا عن طريق الإنجليزى.

عشان كده، مهما كان عمرك ومستواك، ف الوضع دلوقتى اختلف عن زمان، دلوقتى بكل بساطة تقدر تتعلم إنجليزى وإنت قاعد ع كرسيك فى البيت، وببلاش من غير ما تروح كورسات، كل اللى إنت محتاجه وصلة نت، وتركز على الكام مصدر الجايين دول:

أولا: المبتدئين
ودول بيشتكوا دايما من قلة المحتوى العربي اللى بيساعدهم، أو عندهم صعوبة فى المحتوى المناسب لاحتياجاتهم,
لكن الحقيقة المحتوى الجيد موجود وبالعربى، ودى بعض نماذج لكورسات اونلاين هتساعدك كتير لو لسه بتبدأ:

1- كورس أكاديمية الدارين
عبارة عن 10 محاضرات، مدة المحاضرة ساعة واحدة بس، هتفيدك جدا ف إنك توصل لمستوى جيد بشرط الإلتزام والاستمرار
لينك الدورة:

https://www.youtube.com/watch?v=UUQU3u6ymNA&list=PLUmD5wQ2FYzm-peFk9l7W3HrhOpx8o_ew

2- موقع English for Arab
عبارة عن مقاطع صوتية، بطريقة مبسطة جدا، كمان هتلاقى فيه مجموعة من الألعاب التعليمية، وراديو إنجليزى، وفيه كمان قسم مخصص للأطفال، وأقسام تانية كتير.
لينك الموقع:

http://www.english4arab.net/

3- موقع Duolingo
وده يعتبر الخبير رقم 1 لاى حد لسه بيبدأ يتعلم أى لغة من البداية، طريقة العرض روعة، وتقدر تبدأ تتعلم إنجليزى أو أى لغة خطوة بخطوة بشكل ممتع، ده غير اعتماده على السائل البصرية اللى بتشد اللى بيتعلم وبتحفزه ع الاستمرار
كل اللى عليك إنك تسجل فى الموقع، أو تحمل ال App على تليفونك بنسخته العربي من الموقع:
https://ar.duolingo.com/

ثانياً: المستوى المتوسط
والحقيقة إنه المستوى الأهم بين المتعلمين، لأن الأغلب عنده خلفية كويسة نوعا ما سواء من اللى حصلوا عليه فى المدرسة أو الجامعة، أو من خلال الكوسات الأونلاين، أو الكورسات الخاصة. العيب فى المرحلة دى هو “الإكتفاء” وإنك متحاولش تتطور من نفسك لحد ما توصل لمرحلة الإحتراف فى اللغة. عشان كده فى المقال ده بنقدم مجموعة من الكورسات المهمة لأصحاب المستوى ده تحديدا:

1- كورس الجامعة الأمريكية في إسطنبول
وده واحد من اهم الكورسات فى مجال تعلم اللغة الإنجليزية، وبتقدمه الجامعة الأمريكية فى إسطنبول. الكورس متقسم ل 3 مستويات: المبتدئين، والمتوسط، والإحتراف. الكورس 80 حلقة، متوسط مدة الحلقة ساعة واحدة بس.
لو نظمت وقتك بحيث تاخد ساعة كل يوم مذاكرة للفيديو الواحد، هتخلص الكورس ف أقل من 3 شهور ويمكن أقل! إنت وشطارتك! طالما عندك الشغف للتعلم. ممكن تتابع حلقات الكورس من هنا:
https://www.youtube.com/user/englishforyoutv/playlists

2- كورس المحادثة مع Mr. Duncan
“الأستاذ المبهج” زى ما دايما بسميه، بيقدم 88 حلقة تعليمية مبسطة فى المحادثة باللغة الإنجليزية، متوسط مدة الحلقة 8 دقايق. وصل عدد مشاهدات الفيديوهات ع قناة مستر Duncan ل55 مليون مشاهدة، والحلقات هتلاقيها معروضة بشكل فكاهى بيقوم بيه مستر Duncan بشكل مميز.
لينك السلسلة هنا

https://www.youtube.com/playlist?list=PLF467B6C12B713A03

3- موقع BBC لتعلم اللغة الإنجليزية
الموقع بيقدم مقالات وأخبار باللغة العربية، وباللغة الإنجليزية مع إمكانية إنك تسمعها. والطريقة دى تحديدا فعالة جدا في التعلم
تقدروا تنطلقوا فى الموقع من هنا
http://www.bbc.com/arabic/learningenglish

ثالثا : مستوى الاحتراف
إذا خلصت كل الكورسات الخاصة بالمستوى المبتدئ والمتوسط، أو لو مستواك واصل لـ حد الاحتراف، ومحتاج كورسات أكثر ، فـ دى بعض الكورسات اللى تهمك كواحد من المحترفين.

1- كورس تدريس الإنجليزى كلغة تانية
https://alison.com/courses/Teaching-English-as-a-Second-Language

2- كورس التحدث والكتابة بالإنجليزى من موقع “أليسون”
https://alison.com/courses/Using-English-Effectively

3- كورس المهارات الإجتماعية بالإنجليزى
https://alison.com/courses/Improving-Your-Social-English-Language-Skills

الخلاصة وببساطة
إن صفحات الويب مليانة بمئات أو حقيقةً آلاف الكورسات، والمواقع الخاصة بتعلم اللغات . كل اللى محتاجه حضرتك إنك ف ثواني معدودة تقدر تكون قدام صفحة من الصفحات دى، أو أمام مدرس أجنبي يعلمك كل مهارات اللغة.

ومتنساش
أن تعلّم لغة جديدة –فوق إنه بيساعدك في الشغل أو الدراسة – كمان بيفتح لك مجالات كتير: علمية، وثقافية، ومجتمعية، فوق كده وكده المتعة اللى هتعيشها وكم السعادة اللى هتحسها لما تتعلم لغة تانية جنب لغتك الام.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.