يعني ايه intelligence amplification (IA ) او ” تضخيم الذكاء ” ؟؟

0 667

في 2016 بدأت شركة Uber المشاركة في الرحلات ببرنامج تجريبي بيشتمل على سيارات ذاتية القيادة ” بدون كابتن ^_^ ” و في 2017 ، فازت AlphaGo ، وهي جهاز ذكاء اصطناعي (AI) ، على بطل العالم البشري في مباراة من خمس أشواط في لعبة Go ، وهي لعبة صينية قديمة اعتبرت صعبة جدا لدرجة أن جهاز الكمبيوتر مش هيقدر عليها .

التعلم العميق – deep learning

وفي أماكن تانية في العالم ،المصانع بقت بتشتغل بشكل الي تماماً باستخدام الروبوتات.

ومع تزايد الاخبار من النوع دة بقى فى خوف متزايد من ان آلات الذكاء الاصطناعي بقت على استعداد انها تتولى أي وظيفة بيقوم بيها الإنسان.

ومن هنا كان السؤال : ماذا لو تم تصميم برامج تعلم الآلة”machine learning” لمساعدتنا بدل من استبدالنا؟

بوجه عام اتجاه AI فعلاً هو استبدال الأشخاص بالآلات. لكن AI ليه نظير ، المعروف باسم

intelligence amplification (IA ) او “تضخيم الذكاء ” ، واللي هدفها استخدام تقنيات تعلم الآلة لمساعدة البشر بدل من استبدالهم ، وبتشتغل التقنيات دي على تعزيز ذكاء الإنسان ، لتحسين وظيفة أو قدرة صانع القرار البشري.

حالياً احنا قريبين من توليد 10 مليارات ميغابايت من المعلومات الجديدة كل ثانية. و على الرغم من ان المعلومات دي في متناول ايدنا ، الا ان الذكاء البشري هو المشكلة لعجزه لمواكبة الكم الكبير ده من البيانات ، مثلا في الطب لوحده ، بيتم نشر ما يقرب من 2000 ورقة بحثية يوميا ، وده بيتجاوز قدرة حتى أفضل طبيب علشان يستوعبها ويشتغل بيها .

ومع ان الذكاء الاصطناعي مش هيكون أفضل من البشر في مهام معينة زي حل المشاكل المعقدة والذكاء العاطفي والاجتماعي. الا ان برامج تعلم الآلة هي الأفضل في التعامل مع البيانات واستخراج المعلومات المهمة منها ، فبالتالي الجمع بين التعلم الآلي والقوة الحالية للدماغ البشري معناه أننا نحصل على أفضل ما في العالمين.

وده ممكن يحصل عن طريق استخدام أجهزة الكمبيوتر العملاقة والأجهزة المتصلة بيها زي مثلا الهواتف الذكية لفرز البيانات و تزويدنا بالمعلومات من غير ما نحتاج نبحث عنها أو حتى معرفة أننا بحاجة ليها.

بدأ الكمبيوتر العملاق “Watson” من “IBM” في مساعدة الأطباء على اتخاذ قرارات أفضل حول كيفية علاج السرطان من خلال تزويد الأطباء بالأبحاث والبيانات والتجارب السريرية الأكثر ملاءمة لكل مريض ، و كشف Elon Musk عن أنه بيطور رباط عصبي عبارة عن وسيلة تواصل لاسلكية بين الكمبيوتر والمخ بيمكنها الوصول لمعلومات الإنترنت بمجرد التفكير في الحاجة اللي عايزنها .

وممكن في المستقبل الرقاقات في مخنا ، والتحفيز الكهربائي لتشغيل شبكات الدماغ يشارك في تشكيل الذكاء البشري ، الموضوع هيستغرق وقت علشان توصل جميع التكنولوجيات دي لمرحلة البلوغ وعلشان يتكيف المجتمع مع استخدامها ، ولكن قريب ممكن ما يبقاش هناك حاجة اسمها الذكاء البشري البحت. وبدل من كده ، قياس الذكاء المعزز “augmented IQ” هيقيس مدى جودة أننا أصبحنا نمزج قوة الآلات مع الدماغ البشري.

المصادر :

https://www.techopedia.com/definition/32577/intelligence-amplification-ia

https://www.natureworldnews.com/articles/28693/20160914/ai-human-brain-fusion-elon-musk-neural-lace-brain-hack-sci-fi-turned-to-reality.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4603674/

https://www.weforum.org/agenda/2017/01/forget-ai-real-revolution-ia

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.