كيف يؤثر شاب نيجيري عمره 21 عام فقط ! فى حياة اغلبنا يومياً

0 393

ازاى شاب عنده 21 سنة من قرية صغيرة فى نيجريا .. بيأثر فى جزء من حياة اغلبنا يومياً .. ومقابل دة مرتبة بيتجاوز ال 100 الف دولار سنويا ؟!

الحكاية بدأت فى 2012 لما ” Elvis Chidera ” كان لسه عندة 14 سنة .. ومعاه موبايل نوكيا عادي .. لكن الالعاب والتطبيقات اللى علية مكنتش عادية بالنسبة لية وكانت شاغلة جزء كبير من تفكيره .. فقرر انه يبحث على جوجل ازاى ممكن يصمم تطبيق او لعبة للموبايل.
و من هنا اكتشف انه محتاج يتعلم ” برمجة ” .. و بدأ رحلة فى التعلم الذاتي اونلاين من خلال المصادر المجانية و المدفوعة.

وفى 2015 بدأ ” Elvis ” شغله ك freelancer .. و بدأ يساعد اهله فى مواجهة ظروف المعيشة الصعبة فى قريتهم .. بعد ما قدر يحول فضوله لمعرفة و من ثم الى مصدر دخل من خلال الإنترنت.
و تستمر رحلته فى العمل بعد كده مع عدد من الشركات و المشاريع الناشئة داخل وخارج نيجريا .. وصولا للمحطة الاهم و هي تعيينه ك مطور تطبيقات فى شركة careem ( خدمات نقل الافراد – منافس Uber فى الشرق الاوسط).

مقابل مرتب 100 ألف دولار سنوياً و هو لم يتجاوز ال 20 سنة !
فعلياً Elvis مش قصة النجاح الوحيدة لمبرمج اتعلم بشكل ذاتي عن طريق الانترنت ! و أصبح جزء من شركة كبيرة .. فى مئات القصص المشابهة
و الاهم ان ظروف اغلبنا فى الوقت الحالى أفضل من الظروف اللى كان اغلبهم بيمر بيها وقت البداية .. دة طبعاً بجانب تنوع و تعدد المصادر المتاحة للتعلم عن طريق الانترنت حالياً
علي سبيل المثال ( اكاديمية حسوب ) التابعة لشركة حسوب ” المالكة و المسؤلة عن ادارة أهم منصتين للعمل الحر فى المنطقة خمسات,حسوب ”

أطلقت دورة تطوير تطبيقات الجوال باستخدام تقنيات الويب
و اللى من خلالها و على مدار 15 ساعة تدريبية هتتحول من مبتدئ لمحترف قادر على إنشاء تطبيقات لأنظمة أندرويد وأيفون و ويندوز فون بإستخدام تقنيات الويب البسيطة زي : JavaScript, HTML, CSS .
مبتدىء نقصد بيها ” من الصفر ” و بدون الحاجة الى خبرة مسبقة .. مع دعم متواصل و متابعة أثناء الدورة وبعد الانتهاء من قبل فريق مختص هتتحول لمحترف ومعاك شهادة معتمدة من أكاديمية حسوب بعد اجتياز امتحان نهاية الدورة.

و ضمان انك تبدأ فى تحقيق دخل و تنفيذ مشاريع خلال 6 شهور بعد اجتياز الامتحان .. او تستعيد استثمارك ( ثمن الدورة ) .
و الاهم انك تقدر تستفيد بالدورة مدي الحياة وترجع لاي معلومة فى اى وقت .. و تستفيد بالتحديثات الدورية مجاناً

ثمن الدورة : 160 دولار فقط ( 2800 جنية مصري ) .. و بالتالى انت قصاد كنز حقيقي .. واستثمار مضمون لو كان عندك الحماس و الاستعداد للتطوير من نفسك و من مستقبلك وفرصك الوظيفية

تقدروا توصلوا لكافة التفاصيل الخاصة بالدورة و الانضمام ليها من خلال الرابط التالى :
https://academy.hsoub.com/learn/hybrid-mobile-application-development/
و فى حالة انه كان عندكم اي استفسارات فرجاءً متترددوش فى التواصل معانا

المصادر:
https://medium.freecodecamp.org/how-i-went-from-programming-with-a-feature-phone-to-working-for-an-mit-startup-40ca3be4fa0f

https://www.linkedin.com/in/elvischidera

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.