كيف تحقق دخل من المنزل كـ مقیم لشبكات التواصل الاجتماعي عن طریق موقع Appen

0 24

إحنا كشعب مصري  بنعاني من مشاكل كتیرة جداً ، بس من ضمن المشاكل والعیوب كلها ، في عیبین موجودین عند أي مواطن مصري أصیل .. لكن الجميل  انك تقدر تستغلهم بداية من النهاردة فى تحقيق دخل مادي  شهریًا وأنت قاعد في بیتك بساعتین شغل كل یوم عن طریق جهاز الكمبیوتر او السمارت فون الخاص بیك.

العیب الأول هو الحكم علي كل شئ وأي شئ غیر مألوف ..  أو حتي مألوف معندناش مشكلة ^_^ و دي اول مهارة مطلوب لفرصة النهاردة

العیب الثاني هو إدمان مواقع التواصل الإجتماعي ، وده مایقلش أهمیة عن العیب الأول ، لأن
الوظیفة اللي هنعرضها في مقال الیوم بتعتمد بشكل أساسي علي التقییم وتصفح السوشیال میدیا
الوظیفة هي مقیم لمواقع التواصل الإجتماعي عن طریق موقع Appen

شركة Appen هي شركة تقنیة استرالیة بتعمل على مساعدة الشركات الكبرى في المهام اللي بتحتاج فیها لمهارات بشریة أو الحس البشري كتقییم لنتائج البحث أو عرض رأي بخصوص طریقة عرض الإعلانات ، الترجمة ، التفریغ الصوتي ، ومهام تانیة مشابهة.

معظم عملاء Appen شركات عملاقة زي جوجل Google و فیسبوك Facebook و آبل Apple و في معظم الأحیان بتستعمل الشركات دي المدخلات البشریة .. المهام اللي الشخص بیقوم بیها .. لتغذیة برامج تعلیم الآلة Machine Learningالخاصة بهم.
بحیث تمتلك برامجهم مع مرور الوقت حس شبیه بالحس البشري من حیث فهم وتقییم المهام ومعالجتها وتمییز الاختلافات بینها.

طریقة عمل موقع Appen :

في Appen أنت بتشتغل كمتعاقد مستقل  Independant Contractor یعني  شغلك مع الموقع مش معناه انك موظف دائم.
أنت فرد مستقل قمت بالتعاقد مع شركة Appen عشان تقوم بمهام محددة في مشروعات محددة ولعدد ساعات محددة في الیوم وفي الأسبوع.
بتضم بنود التعاقد عدد الساعات الأسبوعي والیومي المسموح لیك العمل بها ، واللي لا یسمح لیك في معظم المشاریع تخطیها أو التقصیر فیها ، مع العلم أن معظم المشاریع بتتیح ٢٠ساعة شغل أسبوعًیا بعدد ٤ساعات یومًیا لخمسة أیام في الأسبوع مع إمكانیة إتاحة ساعات إضافیة أحیانًا ، حسب احتیاجات المشروع. و كمان بیكون في مشاریع بتتیح ساعة واحدة یومًیا كل یوم. وبعض المشاریع تضع حد أقصى دون حد أدني ، بحیث تقدر تشتغل أي عدد من الساعات بشرط أنه ما یتخطاش ال ٢٠ساعة أسبوعًیا مثًلا. و بعض المشاریع بتضع حد أدني وحد أقصى زي مث ًلا لا تقل عن ١٥ساعة ولا تزید عن ٣٠ساعة كل أسبوع.

بتتیح شركة Appen الفرص كتیرة حول العالم ، وتختلف مجالات العمل بین تقییم محركات البحث وتقییم وسائل التواصل الاجتماعي ، والتفریغ الصوتي ، وإضافة الترجمات أو التفریغ الصوتي لملفات الفیدیو ، وجمع البیانات وغیرها. لكن بالنسبة لمصر و العالم العربي .. بتنحصر الفرص المتاحة في تقییم محركات البحث وشبكات التواصل الاجتماعي.

العمل كمقیم لشبكات التواصل الاجتماعي :
مقیم شبكات التواصل الاجتماعي هي ببساطة شدیدة عبارة عن وظیفة مستقلة ، یقوم فیها المقیم مع موقع Appenبتقییم جودة وأهمیة المعلومات والبیانات الموجودة علي مواقع التواصل الاجتماعي في منطقته أو البلد المقیم فیها زي موجز الأخبار ، الإعلانات ، او نتائج البحث.
الشركات المتعاقدة مع موقع Appenبتحتاج المعلومات اللي بیجمعها المقیم لتحسین فاعلیة وملاءمة الخدمات اللي بتقدمها الشركات دي.

ممیزات العمل لدي موقع  Appen :

● نظام عمل مرن، بحیث تقدر تشتغل في أي وقت وأي مكان تریده ولأي مدة طالما التزمت بعدد الساعات المحدد لكل یوم
ولكل أسبوع.
● مش هتحتاج لأي خبرات مسبقة أو مهارات تقنیة متقدمة
● العائد مجزي بالنسبة لشغل بدوام جزئي وأنت في بیتك. العائد بیكون حسب كل مشروع ، بعض المشاریع بیكون العائد علي كل ساعة شغل $4وبعض المشاریع بیوصل العائد ل $20دولار علي كل ساعة شغل.
● عمل حقیقي على الإنترنت لدى شركة معروفة عالمًیا وموثوقة.
● تحویلات مالیة منتظمة.
● مسئولون المشروعات متعاونون جداً وبیردوا على أي إستفسار بسرعة.
● معظم المهام تكراریة ومتشابهة ، یعني مع الوقت هتتعود وهیكون تنفیذ المهام أسهل بالنسبة لك.

التسجیل بالموقع واستلام الأرباح :
التسجیل في موقع Appen سهل وروتیني زي التسجیل في أي موقع عادي ، أثناء التسجیل هیطلب منك الموقع ال CVبتاعك.
https://appen.com/careers
طریقة سحب الأرباح من الموقع بتكون في یوم 14من كل شهر عن طریق بنك البایونییر الإلكتروني ، تقدر تفتح حساب في بنك .. البایونییر بكل سهولة وتطلب فیزا البنك وتوصلك لحد باب بیتك تقدر تسحب بیها أرباحك.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.