المهارة أهم من الشهادة

0 438

كم واحد مننا مدخلش الكلية إلي عايزها بسبب التنسيق أو فرق بسيط بين المجموع والدرجة إلي تدخل الكلية؟! طب هل من الممكن لشخص محصلش علي شهادة جامعية إنه يشتغل في شركة من أكبر شركات مصر ويشغل منصب كبير في الشركة “من غير واسطة”؟!

أكيد مستحيل، لأن زي ماقالوا زمان مصر بلد شهادات، ومش بس مصر ده معظم دول العالم والشركات الكبيرة نظام التوظيف فيها بـ يعتمد في المقام الأول علي الدرجة العلمية إلي حصلها الشخص، وبناءاً عليه بـ يتم قبوله او رفضه وبـ يتم تحديد منصبه في الشركة حسب الشهادة الحاصل عليها واسم الجامعة إلي درس فيها،

لكن النظام ده بيختلف عند 15 شركة من أكبر الشركات والعلامات التجارية في العالم، 15 شركة متعتمدش في التوظيف علي الدرجة العلمية او أي شهادة تانية، لكن علي عكس كل الشركات في أنحاء العالم بـ تعتمد في توظيفها علي المهارة، الخبرة، والقدرة علي حل المشاكل.

أكبر موقع توظيف علي الإنترنت Glassdoor أصدر قائمة بـ تتكون من 15 شركة من أكبر شركات العالم إلي أصبحت مبتطلبش من المتقدمين علي وظائف الحصول علي شهادة جامعية في نفس التخصص الوظيفي المقدم عليه، شركات زي جوجل، آبل، وآي بي إم.

جوجل.. حلم الجميع، أفضل مكان للعمل في العالم بسبب المميزات الكتيرة والراحة إلي بـ توفرها شركة جوجل لموظفيها، والأهم من كل ده المرتب، فالموظف في شركة جوجل بـ يقدر يكسب في السنة الواحدة أكتر من 80,000 دولار.

عملية التوظيف في جوجل بتكون عملية شاملة للتركيز في البحث عن الشخص المناسب والمؤهل إنه يكون ضمن فريق جوجل، وبـ تركز شركة جوجل في مقابلات التوظيف علي اكتشاف جوانب مختلفة من نقاط القوة عند المتقدم للوظيفة، ومن الممكن تصل عدد المقابلات لأكتر من 5 مقابلات لدراسة المتقدم بشكل أفضل وتحديد جاهزيته، وإذا كان عنده المهارات الأساسية المطلوبة للعمل في بيئة جوجل او لأ.

المهارات الأساسية المطلوبة من المتقدم علي وظيفة في جوجل.
المهارات الأساسية المطلوبة للعمل في جوجل ممكن متكونش موجودة غير عند عدد صغير جداً من المتقدمين، لأن من أهم المهارات المطلوبة إن يكون المتقدم ماهر وله خبرة في التخصص المطلوب العمل فيه وإن يكون له نظرة مختلفة للأشياء والمشاكل إلي ممكن يواجهها في الشغل وإنه يكون قادر علي التعاون مع فريق العمل في التفكير ومواجهة التحديات بطريقة إبداعية، والأهم مهارة إنه يفكر بره الصندوق مع المهارات العادية المطلوبة من أي شركة تانية زي القدرة علي التكيف والعمل تحت ضغط وباقي المهارات الإعتيادية.

هل من الممكن اشتغل في جوجل؟
أكيد، حلم الشغل في جوجل مش مستحيل وبما جوجل بقت من الشركات إلي مبتحتجش شهادة جامعية من هارفارد وكامبريدج او حتي جامعة عين شمس للتقديم علي وظيفة، فحلم العمل في جوجل بقي سهل، وكمان جوجل هتساعدك وهتوفر لك الفرصة دي زي ما قال نائب الرئيس السابق لشركة جوجل Laszlo Bock “عندما تنظر إلي الناس الذين لا يذهبون إلي المدرسة ويشقون طريقهم في العالم، هؤلاء هم البشر الاستثنائيون. ويجب أن نفعل كل ما بوسعنا للعثور علي هؤلاء الناس.”.

محتاج إيه عشان اشتغل في جوجل؟
الوظائف إلي بـ تكون عادةً مطلوبة في شركة جوجل ليها علاقة بالبرمجة و التصميم ، وفي الحالتين محتاج طبعاً لغة إنجليزية، لكن ده مش عائق بالنسبة لك، لأنك تقدر بدورات علي الإنترنت وأنت في بيتك تتعلم البرمجة او تصميم الجرافيك، كل إلي أنت محتاجه شوية عزيمة وإرادة…

أما بالنسبة للإنجليزي فتعلمه من أسهل ما يكون، بسبب وفرة مراكز التعلم والدوارات علي الإنترنت المجانية والمدفوعة، او تقدر تتعلم الإنجليزي عن طريق برامج او تطبيقات و انت قاعد فى بيتك

الخلاصة إن بعد الطفرة الكبيرة في عالم التوظيف والشركات الكبيرة بقي من الممكن شخص بسيط يحلم بمكان أحسن وإنه يشتغل في أكبر شركة في العالم ومن غير أي شهادة جامعية.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.