إتعلم إنجليزي أونلاين ومن غير ما تدفع و لا مليم !

0 69

اكيد كلنا عارفين اهمية اللغة الإنجليزية وازاي ان اللغة بتفرق جداً في شغلك او دراستك او حتي سفرك لأي بلد أجنبية.
طب أبدأ أتعلم أزاي وفين؟

أكيد السؤال ده بيدور في رأس ناس كتير خصوصاً الأيام دي ، بسبب انتشار مراكز التعلم الكتيرة وبأسعار مبالغ فيها ، ولو كنت بتفكر في حاجة مجانية وتكون أونلاين مش هتلاقي الجودة المطلوبة او المعلومات الكافية. بس في مقال النهارده هقدملك مصدر مجاني ومحترف في تعليم اللغة الإنجليزية وبمناهج مناسبة للمبتدئين في اللغة والمتقدمين في نفس الوقت.

ليه أنت محتاج تتعلم إنجليزي؟

صراحة ده سؤال غير منطقي فى وقتنا الحاضر ، لأن اللغة الإنجليزية بقت جزء أساسي من حياتنا الشخصية والعملية ، فمعظم المجالات الدراسية مصدرها الأساسي اللغة الإنجليزية ، فـ لو كنت حابب تتعلم مهارة جديدة او لغة جديدة علي سبيل المثال فمعرفتك باللغة الإنجليزية هيسهل عليك البحث والتعلم وهتكون محترف في مجال دراستك أو شغلك لأنك قدرت توصل للمصادر الأصلية عن طريق اللغة الإنجليزية..ده كان جزء صغير ذكرته من مميزات كتيرة وكبيرة تقدر تستغلها لما تكون عارف إنجليزي كويس.

طب خلاص أنا قررت أتعلم إنجليزي أبدأ أزاي ومنين؟

طبعاً مصادر تعلم اللغات علي الإنترنت كتيرة خصوصاً اللغة الإنجليزية ، بس علي الرغم من توافر كورسات تعليم الإنجليزي أونلاين ، فمعظم الكورسات دي بتكون مدفوعة وثمنها بيكون غالي إلي حد ما بالنسبة لينا كـ عرب ومصريين .. أما لو كنت بتدور علي كورسات مجانية فالمحتوي التعليمي مش هيكون بالمستوي المطلوب ..

طب الحل إيه إذا كنت عايز أتعلم إنجليزي بشكل مجاني وبمحتوي تعليمي كويس؟
الحل موجود وتوفر بشكل مجاني وبمحتوي تعليمي ممتاز ومعتمد من جامعات عاليمية زي جامعة كامبيريدج.
موقع Perfectly Spoken هو موقع إلكتروني متخصص في تدريس اللغة الإنجليزية بعدد طلاب بيوصل ل 400 الف طالب ، وكورسات مؤهلة بتغطي كل المستويات بشكل مثالي ومدرسين للغة بخبرة أكتر من 20 سنة في مجال تدريس اللغة الإنجليزية والأهم من كل ده إنه مجاني!!

ليه Perfectly Spoken ؟

أولاً الموقع باللغة الإنجليزية (اللغة إللي أنت عاوز تتعلمها) واللغة المستخدمة في الشرح هي اللغة الإنجليزية..طب وهي دي ميزة ؟ طبعاً ميزة وقد تكون الأهم..عمرك شوفت بائع تحف وإكسسوارات في مكان سياحي ؟ لو ماشوفتش أنا أقولك..البائع في الأماكن السياحية مابيكونش معاه شهادة إبتدائية وبيتكلم إنجليزي أحسن من أي مدرس إنجليزي في مصر! ببساطة لأنه إختلط بالمتحدثين الأصليين للغة (native speakers) وده إللي خلاه بيتكلم إنجليزي أحسن من أي مدرس إنجليزي بالرغم من إنه ممكن مايكونش بيعرف يكتب إسمه بالإنجليزي..عشان كده أنا دايما أقول لو حابب تتعلم أي لغة حاول تتعلمها من الأصل.

ثانياً موقع Perfectly Spoken بيقدم كورسات اونلاين لكل المستويات من اول مستوي c1 إللي هو المستوي المبتدأ لحد a2 المستوي المتقدم في اللغة..ومن غير اي تقيد لوقتك ، يعني تقدر تخلص الكورس الواحد في المدة الزمنية المناسبة ليك ، لأن بيكون ليك صلاحية الدخول علي محتويات الكورسات مدي الحياة.
المعلمين القائمين علي التدريس بيكونوا أصحاب خبرة كبيرة في مجال التدريس والأهم بتكون اللغة الإنجليزية هي لغتهم الأم ، يعني لو بتهتم بالأكسنت مش هتشيل همها.

ثالثاً الموقع بيقدم اختبار تحديد مستوي مجاناً عشان تقدر تحدد الكورس المناسب لمستواك في اللغة اللي لازم تبدأ منه.
واذا كنت داخل علي امتحان IELTS ، الموقع بيوفر لك كورس إعداد وتأهيل لتأهيلك لإمتحان ال IELTS.
والأهم من كل ده ان الموقع بيقدم لك كل المميزات دي بدون أي مقابل ، لكن لو حابب تزود بعض المميزات زي التواصل المباشر مع المدرس عن طريق البث المباشر او تنضم للجروبات التفاعلية الموجودة علي الموقع ، هتضطر تدفع اشتراك رمزي كل شهر.

طريقة الإشتراك في الموقع:

التسجيل في الموقع مش بيحتاج منك أكتر من بعض البيانات الأساسية من غير ما تحتاج لفيزا او حساب بنكي زي أسمك والبريد الإلكتروني وكلمة السر..وبمجرد تسجيلك في الموقع بتكون ليك الصلاحية للدخول علي كل محتويات الموقع من اختبار تحديد المستوي ومشاهدة فيديوهات التعلم لكل المستويات من غير أي قيود.

لينك موقع Perfectly Spoken : https://perfectlyspoken.com

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.