تصفح الوسم

ريادة الاعمال

قصة نجاح ديفيد شو مع Facebook

من حوالى 15 سنة .. كان في رسام اسمه "ديفيد شو " شغلته انه يرسم جرافيتي على الجدران في كاليفورنيا ، وفي يوم اتصل بيه واحد صحبه اسمه "شون باركر" وطلب منه يرسم شوية رسومات حلوة تضيف البهجة على جدران مكتب جديد أجره وهو صحابه علشان Startup…

8 كتب يوصى بها افضل رواد الاعمال

8 كتب يوصى بها افضل رواد الاعمال .. لها القدرة على تغيير حياتك الكتب كثيرة و مختلفة من حولنا،ومواضيعها شاملة لجميع مجالات حياتنا تقريباً ، ولكن اذا كنت تود احداث تغيير حقيقى فى حياتك فهذه افضل الكتب التى يوصى بها افضل رواد الاعمال :   The…

دليلك لتصبحي رائدة اعمال ناجحة

اليومين دول ناس كتير بقت تتكلم عن ال Entrepreneurship و ال startups .. و ناس أكتر بتتكلم عن دور المرأة و تمكينها .. ^_^ بس زي ما المثل بيقول كده .. أسأل مجرب و لا تسأل طبيب ;) مش مهم هي بتبص على اية فى الصورة تحت .. و سيبكم من اسمها الغريب…

مقدمة فى ريادة الأعمال #مجاناً من الجامعة الامريكية بالقاهرة AUC

سواء تقدر تتحمل تكاليف دراسة " ادارة اعمال " فى ال AUC الجامعة الامريكية او لأ ! ^_^ .. و اياً كنت بعيد او قريب من الجامعة الامريكية .. ف انت تقدر تستفيد من كورس " مقدمة فى ريادة الأعمال " من الجامعة الأمريكية #مجاناً و انت قاعد فى بيتكم ……

ازاي تبدأ مشروعك الخاص اونلاين؟

ازاي تبدأ مشروعك الخاص اونلاين؟ تحدى.. انا عارف؟ وكمان فيه مخاطرة !! بس المهم الفكرة، إنك يبقى عندك فكرة تستاهل إنك تتعب علشانها، وكمان لازم يبقى عندك الأساسيات. علشان كدا اللى بنقدمهولك النهاردة هو عبارة عن سبع خطوات بسيطة جدا ومجربة،…

4 كورسات لازم تبدأ فيهم قبل ما تبدأ مشروعك

فى حالة انه جتلك فكرة مشروع و قررت تبدأ هتكتشف فعلياً ان #الجامعة_مش_كفاية ... و ان لسه فى مهارات كتير نقصاك و حاجات تايه فيها اكتر .. الاول خلينا نتفق ان الكلام ده موجهه لحضرتك بردو لو معندكش اي افكار .. عشان تبقي جاهز وقت متجيلك الفكرة…

كيف تقنع المستثمرين بتمويل مشروعك / فكرتك

هل يجب ان تبدأ بأقناع المستثمر بما سيستفيده  بالاستثمار معك ؟ أم ان تقوم  بطرح فكرتك  وكيف ستستفيد هي من هذا الاستثمار ؟ .. و الذي سيعود بالتأكيد بالنفع على الطرفين؟ دعني اوضح لك بعض الحقائق: عندما تعرض مشروعك على مستثمر فإنه يقرر منذ…