كمل تعليم فى الجامعة رقم #1 على مستوي العالم ‏مجاناً

يا تري تعرف ترتيب جامعتك على مستوي العالم كام ؟ ^_^ فى حالة انك فى جامعة مصرية فمنصحكش تشغل بالك ^_^ لأنك لو حتي فى الجامعة الامريكية فـ ترتيبك هو ( 345 ) ع العالم .. علطول يجي بعدها جامعة القاهرة خارج ترتيب أفضل 500 جامعة اصلاً :) فى…

الـ gamification هو الحل ! #اللعبنة

اللعبكة اللي فى حياتك بشكل عام و خاصة فى التعليم و الشغل حلها " اللعبنة " !! ايوة اللعبنة :) او الـ Gamification يا صديقي ^_^ و اللى الهدف منه دمج فكر و تصميم الالعاب فى حياتك العملية و العلمية ؟ لية .. وازاى ؟ خلينا نبدأ بـ " لية…

5 أسرار لتتعلم مهارة جديدة في اقل من 20 ساعة

الأسطورة بتقول انك عشان تتعلم مهارة جديدة .. هتحتاج 10,000 ساعة من التعلم و الممارسة !! لكن الفرضية دي طلعت غلط للآسف .. و حضرتك تقدر تتعلم مهارة جديدة في اقل من 20 ساعة - مبدأياً المهارات نوعين : 1-مهارات تخص العمل ؛ مختلفة حسب التخصص…

كيف يمكن للـ Moocs ان تغير حياتك ؟!

أكيد سألت نفسك قبل انا هستفاد اية لما اخد كورسات Online .. و أتعلم عن طريق ال MOOCS ؟! اخونا " Feynman Liang " سأل نفسه نفس السؤال بردو ؟ :) قبل ما يبقي واحد من افضل 50 طالب في موقع Cousera .. و ده لأنه قدر يخلص +30 كورس في مجالات مختلفة…

أزاى تكتب CV مظبوط يتقبل فى شركات Multinational

فى حالة انك طالب او خريج كلية تجارة او حقوق تحديداً.. و سواء بتشتغل او لسه بتدور على شغل .. فأنت من مستحقي هدية قيمتها 1000 جنية .. ^_^ لكن خليني افكرك الاول بالمثل الصيني اللى بيقول " لا تعطني سمكة ولكن علمني كيف اصطاد ... يعني بعيداً…

كل ما تريد معرفتة عن انترنت الأشياء The Internet of Things

و لإن الإنسان عدو ما يجهل .. تهافت الناس علي البحث عنه علي جوجل بشكل كبير مؤخراً . و أصبح " انترنت الأشياء " " The Internet of Things " من أكثر المواضيع بحثاً على علي جوجل , علشان كدة جبنالكم هنا أكثر الأسئلة اللي اتسئلت علي جوجل عن "…

كيف تحصل على شهادة معتمدة من افضل جامعات العالم مجاناً

التعليم فى مصر مش ولابد ! طب و مالوا ^_^ .. فرق كبير بينا و بين جامعات بره !! .. ما احنا عارفين :) .. أعلي مستوي تعليمي "الجامعة" مبقاش يأكل عيش !!! .. ايوة صح ^_^ عشان كده بدأنا مبادرة #الجامعة_مش_كفاية .. فى وادي المشمش من سنة و 4…

مدخل الى ” انترنت الأشياء ” The Internet of Things

تخيل ان التلاجة و الغسالة بيدخلوا ع الانترنت ^_^ طيب اية رأيك لو الـ هدوم و shoes اللى بتلبسهم ممكن يدخلوا ع النت ^_^ اقولك :) .. اية رأيك لو نوصل الحيوانات بالانترنت ؟! حاول متتخيلش ^_^ .. لان دي حقيقة اسمها "The Internet of Things " او…

أهم وأغرب الفروقات بين دماغى الرجل و المرأة

إعداد لينا المصري - يوجد الكثير من الاختلافات بين دماغي الرجل والمرأة والتي لانعرف عنها الكثير، ومن المعروف أن مخ الرجل أكبر بنسبة 11-12% من مخ المرأة، ولكن هذا لاعلاقة له بالذكاء كما يعتقد البعض فهو فقط يشرح الفرق بالحجم حيث يحتاجه الرجل…

دليلك لتصبحي رائدة اعمال ناجحة

اليومين دول ناس كتير بقت تتكلم عن ال Entrepreneurship و ال startups .. و ناس أكتر بتتكلم عن دور المرأة و تمكينها .. ^_^ بس زي ما المثل بيقول كده .. أسأل مجرب و لا تسأل طبيب ;) مش مهم هي بتبص على اية فى الصورة تحت .. و سيبكم من اسمها…