5 أسرار لتتعلم مهارة جديدة في اقل من 20 ساعة

الأسطورة بتقول انك عشان تتعلم مهارة جديدة .. هتحتاج 10,000 ساعة من التعلم و الممارسة !! لكن الفرضية دي طلعت غلط للآسف .. و حضرتك تقدر تتعلم مهارة جديدة في اقل من 20 ساعة - مبدأياً المهارات نوعين : 1-مهارات تخص العمل ؛ مختلفة حسب التخصص…

كيف يمكن للـ Moocs ان تغير حياتك ؟!

أكيد سألت نفسك قبل انا هستفاد اية لما اخد كورسات Online .. و أتعلم عن طريق ال MOOCS ؟! اخونا " Feynman Liang " سأل نفسه نفس السؤال بردو ؟ :) قبل ما يبقي واحد من افضل 50 طالب في موقع Cousera .. و ده لأنه قدر يخلص +30 كورس في مجالات مختلفة…

أزاى تكتب CV مظبوط يتقبل فى شركات Multinational

فى حالة انك طالب او خريج كلية تجارة او حقوق تحديداً.. و سواء بتشتغل او لسه بتدور على شغل .. فأنت من مستحقي هدية قيمتها 1000 جنية .. ^_^ لكن خليني افكرك الاول بالمثل الصيني اللى بيقول " لا تعطني سمكة ولكن علمني كيف اصطاد ... يعني بعيداً…

كيف تحصل على شهادة معتمدة من افضل جامعات العالم مجاناً

التعليم فى مصر مش ولابد ! طب و مالوا ^_^ .. فرق كبير بينا و بين جامعات بره !! .. ما احنا عارفين :) .. أعلي مستوي تعليمي "الجامعة" مبقاش يأكل عيش !!! .. ايوة صح ^_^ عشان كده بدأنا مبادرة #الجامعة_مش_كفاية .. فى وادي المشمش من سنة و 4…

مدخل الى ” انترنت الأشياء ” The Internet of Things

تخيل ان التلاجة و الغسالة بيدخلوا ع الانترنت ^_^ طيب اية رأيك لو الـ هدوم و shoes اللى بتلبسهم ممكن يدخلوا ع النت ^_^ اقولك :) .. اية رأيك لو نوصل الحيوانات بالانترنت ؟! حاول متتخيلش ^_^ .. لان دي حقيقة اسمها "The Internet of Things " او…

دليلك لتصبحي رائدة اعمال ناجحة

اليومين دول ناس كتير بقت تتكلم عن ال Entrepreneurship و ال startups .. و ناس أكتر بتتكلم عن دور المرأة و تمكينها .. ^_^ بس زي ما المثل بيقول كده .. أسأل مجرب و لا تسأل طبيب ;) مش مهم هي بتبص على اية فى الصورة تحت .. و سيبكم من اسمها…

ازاى تقدم فى منحة SUSI بالولايات المتحدة الأمريكية

فى حالة انك طالب جامعي .. و أياً كانت كليتك او تخصصك اية ^_^ فـ ركز معايا كده يا برنس .. دي منحه اسمها SUSI مدتها 5 اسابيع فى الولايات المتحدة الأمريكية .. هتبقي فى اجازة صيف 2017 يعنى مش هتعطلك عن الدراسه ;) وكل المصاريف عليهم سكن اكل…

أفضل مصادر لـ تعلم اللغة اليابانية

في حالة انك منبهر بكوكب اليابان الشقيق زي أغلبنا ^_^ او حتي بتتابع انمي ومانجا :) وبتستنى اي حد يعمل حاجة كويسة عشان تقله arigatou فخلينا ندخل في الموضوع علطول .. و نتكلم عن أفضل مصادر لـ تعلم اللغة اليابانية ( مجاناً ) #ملكش_حجة تعلم…

ازاي تستغل ال Facebook ads صح !!

ال Facebook عبارة عن #كنز ^_^ و تحديداً لأصحاب المشاريع الصغيرة و ال entrepreneurs و ال student activities .. ( لو ) عرفوا ازاى يستغلوا ال Facebook ads صح !! لأن للآسف نسبة اللي بيستفادوا فعلياً و يحققوا نتايج كويسة هم أقل من 20% من اللى…

سبوبة كورسات ال English

خلينا متفقين ان موضوع ‫#‏كورسات_الانجليزي‬ قلب لبزنس و سبوبة في مصر ... فهتلاقي الناس اللى شغالة في التسويق ليه بيتكلموا بمبالغة وهتسمعهم بيوصفوا قد ايه هي مشكلة صعبة انك تتعلم ! و ان الحل السحري هيحصل لما تدفعلهم فلوس كتير ^_^ .. و…