معاً نصنع المُستقبل

8 خطوات لـ تبدأ مشروعك بـ أقل رأس مال ممكن

Khadiga Khalid

كام مشروع و فكرة ما اتنقلوش لأرض الواقع بسبب قلة رأس المال؟ كام مشروع وفكرة وهدف فضِل مكانهم عقلك وبس لإحتياجك لـ رأس مال؟

طب مسألتش نفسك كام مشروع تجاري بدأ بـ رأس مال كبير وبملايين وخسِر ومبقاش له وجود في اللحظة دي ؟!

إذًا وجود رأس مال من غير خطة مدروسة مش دا إللي هيخليك صاحب ملايين وبيزنس كبير … لكن وجود فكرة وخطة مدروسة مع قلة رأس مال هيخليك صاحب ملايين وبيزنس محترم 🙂

عشان كده دول  8 خطوات هيساعدوك تبدأ مشروع الصغير بـ أقل رأس مال ممكن :

 

  1. اِشتغل في إللي تعرفه:

في البداية حاول يكون شغلك في اللي تعرفه و “تفهمه” وهتستخدم فيه مهاراتك وهتتقدم فيه بمعارفك الشخصية، و دا أفضل من إنك تعتمد على مساعدات خارجية في حاجة متفهمهاش.

= اِستغل خبرتك الشخصية.

 

  1. قول للي حواليك إنك فاهم بتعمل إيه:

أهلك – أصدقائك – أصحابك – زملاء عملك القديم لازم يكونوا على علم بعملك الجديد ، ودي بقت حاجة سهله خصوصًا في ظل الإنترنت ورسائل الميل والتكنولوجيا ف اِستغلها في إنك تكبّر جمهورك .

= يعني من الآخر – سَوّق لـ نفسك 🙂

 

  1. اصرِف في الضروريات بس:

هيبقى عندك مصاريف ضرورية ومصاريف غير ضرورية , حاول تقلل من المصاريف الغير ضرورية خاصًة إن إنت لسه في البداية، وقدرتك على الإقتصاد هي اللي هتساعدك تكبر أسرع بمال أقل.

 

  1. مترميش نفسك في دوامة الديون:

كونك هتبدأ في شغل خاص دا معناه إنك هتحتاج بعض الأجهزة والأثاث والتليفونات في وقت سريع، بس دا مش معناه إنك ترمي نفسك في دوامة الديون وربحك كله يروح في تسديها.

حاول تشوف الطرق التجارية الذكيه إللي تسهّل عليك المهمه دي، وربحك يروح في إنشاء شغل جديد . 🙂

 

  1. إتأكد إن المستحقات إللي عليك مش هتبلعك:

لو شغلك هيكون في مجال الإستشارات والمنتجات والتجارة… لازم يكون عندك خطة دفع وتسديد وإستلام مدروسة عشان متبصش تلاقي نفسك غرقان وتايه، ودا هيوديك لـ سكة الخسارة وقلة ثقة العملاء فيك.

 

  1. متشتغلش من غير مقابل:

كل شغل هتعمله لازم يكون له مقابل، وإلا هتلاقي نفسك ومجهود في الاخر لاشئ – ابنِ نفسك واكبَر وفي فس الوقت خد مقابل لعملك ومجهودك.

 

7.استفيد من الدعاية المجانية والتسويق:

زي إنك تستخدم وسائل الإعلام الإجتماعي وتتفاعل مع عملائك أو المستهليكن أو إنك تعرض منتجك أو إستشارتك ، أو تستخدم السوشيال ميديا وتتواصل وتتفاعل معاهم وتستجيبلهم وبالتالي هتكسب ثقتهم.

 

  1. خليك جاهز للزحمة:

كونك هتبدأ شغل خاص بـ رأس مال قليل فـ دا هيخليك تباشر عملك بنفسك وبالتالي هتتكلم مع العملاء والموظفين وتستقبل الدعوات، وتراجع الفواتير والحسابات , ودا هيتطلب منك جهد أكبر وطاقة أكبر.

متخليش قلة رأس مالك ترجّعَك عن أفكار جديدة وعظيمة وكبيرة، هتقابلك صعوبات وإحباطات لابد منها المهم إنك متيأسش ومتتراجعش.

Khadiga Khalid
خديجه خالد بدرس علم إجتماع في جامعة الازهر | النواة #701 مترجمين ^_^
1

أضافة تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Show Buttons
Hide Buttons
Loading...