8 نصائح هتساعدك تكون مبدع في شغلك

0 57

كل المجالات حاليًا بتطلب المواكبة والإطلاع على كل ما هو جديد في المجال عشان تقدر تنافس في السوق. التفكير بشكل مميز وغير تقليدي هو جزء لا يتجزأ من إبداعك في الشغل. بعد تقرير أجرته Adobe اكتشفوا ان 82% من كبرى الشركات في مجال ريادة الأعمال مؤمنين ان الإبداع ليه علاقة قوية بالنتائج والأرقام والأرباح السنوية للشركة. ووفقاً للتقرير، الشركات اللي بتشجع وتعزز التفكير الإبداعي عند موظفيها بتتفوق على المنافسين ليها في نمو الإيرادات وحصة السوق والقيادة التنافسية في السوق.

و في كتاب Too Fast to Think: How to Reclaim Your Creativity in a Hyper-connected Work Culture بيقدم Chris Lewis نصايح تساعد كل فرد في مجال الأعمال على فهم الإبداع وكيفية تطبيقه في الشغل.

1. الهدوء – الإبداع يحتاج إلى التركيز

مهم تحدد بعض الوقت للتفكير كل يوم، بعيداً عن الضوضاء والفوضى. الخطوة دي بتساعد على انتاج افكار جديدة وحلول لمشاكلك الشخصية والعملية. بالإضافة إلا انها بتساعد على ترتيب حاجات كتير في حياتك. If you are always stressed, creativity will never come

2. الانخراط – الإبداع يحتاج إلى التركيز والالتزام.

اسمع لكل شخص ممكن يقدم ليك حاجة مفيدة وركز معاه زي عملائك وزملائك في فريق العمل ورئيسك في العمل. الأهم من دة كله انك تسمع لنفسك ولأفكارك وتؤمن بيها. واجه مخاوفك وتحدياتك وفكر ازاي تتغلب عليها عشان لما يواجهك التحديات الأكبر في المستقبل تكون مستعد ليها.

3. الحلم – الإبداع يحتاج إلى الخيال والتفكير الحر.

طرحت العديد من الأبحاث بل وأكدت وجود روابط قوية بين الأحلام والإبداع. ناقشت الأبحاث دي فكرة إن الصور الغريبة والغير مفهومة داخل الأحلام وترتيب الأحداث الغير منطقي نموذج للتفكير الحر اللي بيسبق الإبداع والابتكار.

4. الاسترخاء – الإبداع يتطلب الصبر ولا يمكن اجباره على الخروج.

استعجال كل شئ ممكن يؤدي إلى انتاجه وخروجه بشكل سئ. كل شئ محتاج وقت وصبر. الأفكار الجديدة غير مرتبطة بجدول زمني ومواعيد محددة لذلك ملهاش معاد. حاول تمرن نفسك على تهدئة اعصابك اثناء انتظار أي شئ بشكل عام في الحياة.

5. التغذية – عرّض عقلك للأعمال الإبداعية

مرتبط دايمًا في أذهاننا علاقة الإبداع بالفنون ودة فعلًا حقيقي لإن اكتر المستفيدين من الإبداع هم الفنانين زي المؤلف والشاعر والكاتب والملحن والرسام والمصمم. تعرّض عقلك للأعمال الفنية -حسب ميولك- بيشغّل الجانب الأيمن في دماغك ويحفزه على الإبداع والإنتاج.

6. التكرار – المفتاح في التجربة والتكرار

أكد العلماء إن أفضل النتائج تأتي من التجارب، بمعنى إن مع كل تجربة بيتم تغيير عامل أو أكثر مع التكرار، للوصول في النهاية لحل أو نتيجة. وطبعًا أشهر مثال لتوماس اديسون إلى وصل ل 1000 تجربة عشان يقدر ينور لنا أول مصباح كهربائي!

7. اللعب – المتعة تُحفِز الإبداع

حدد إيه الحاجات اللي بتخليك تستمتع حتى لو كانت العاب سواء العاب بدنية ورياضية أو إلكترونية زي البلاي ستيشين وال X-box. أي حاجة هتبسطك هتساعدك تبدع لإن الإبداع والحزن don’t mix.

8. التعلُّم – تعلُّم أشياء جديدة بيولّد الإبداع.

مفيش أدنى شك إن اكتر حاجة بتشغل دماغك هي انك تتعلم اي حاجة جديدة واكيد هتلاقي دايمًا حاجات محتاج تتعلمها في مجالك وخارج مجالك. فمثلًا من الحاجات اللي أصبح لا غنى عنها هي تعلُّم اللغات. اتعلم لغة جديدة او اشتغل على ممارسة لغة اتعلمتها بالفعل.

الخطوات دي هتساعدك تبقى مبدع في وجود حلول مبتكرة لمشاكلك الشخصية وحتى في مجال الدراسة والشغل ودة قابل للتطبيق في شغلك بسهولة لو كنت self-employed. أما لو كنت موظف في مكان خليك فاكر إن الإبداع في الشغل في مكان بالتحديد مش عمل فردي بس، إنما هو عملية بتحتاج قيادة جيدة من صاحب العمل عشان يقدر يطلع أفضل حاجة عند الموظفين، بالإضافة للتعاون مع الموظفين وتقديرهم من خلال الاعتراف علنا بكل فكرة مبدعة ومبتكرة.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.