دليل ست البيت للقبض بالدولار و الشغل م البيت ك Freelancer

0 234

عاوزة تشتغلي ومش لاقية شغل؟
عاوزة تشتغلي وفي نفس الوقت عندك مسؤوليات تانية خايفة تتأثر؟
الاسئلة دي بتدور جوا دماغ ستات بيوت كتير، اللي بتبقى نسبة كبيرة منهم سابوا الشغل عشان مسؤوليات بيتهم.
في الفترة الاخيرة ومع انتشار فكرة ال Freelancing .. اصبح هو الحل الامثل لـ ستات البيوت اللي عايزين يشتغلوا من البيت ويحافظوا على مسؤولياتهم.

طيب خلونا نفهم الاول يعني ايه فريلانسر؟
انك تبقي فريلانسر معناها انك تبقي موظفة مستقلة، تابعة لنفسك مش لاي شركة، انتِ اللي بتختاري الشغل اللي عايزاه، بتختاري الوقت اللي هتنفذي فيه الشغل ده .. الا في بعض الحالات بيكون العميل عايز الشغل في وقت محدد ، وبتحددي العائد المالي اللي هيرجعلك، والاكيد مع اهم ميزة انك بتشتغلي من اي مكان يريحك، اللي هو غالبًا بيكون البيت.
و اللى ممكن نختصر مميزاته في انه شغل بتقدري تشكليه بما يناسب ظروفك تمامًا.

ازاي ابدأ؟
خلونا نقسم البداية لجزئين: جزء التعلم، وجزء التسويق والبحث.

في جزء التعلم لازم تبدأي تحددي انتِ شاطرة في ايه وعندك مهارات ايه، ويكون كويس جدًا وفي صالحك لو بصيتِ على سوق العمل الحر عشان تعرفي ايه المهارت المطلوبة واللي عليها اقبال، والجزء الجاي هعرضلك أهم الوظائف المطلوبة واللي ممكن تشتغليها كفريلانسر، وارد جدًا يشدك مجال انتِ معندكيش فكرة مسبقة عنده ودي بتحصل لناس كتير، الميزة العظيمة في معظم وظائف الفريلانس انها قابلة للتعلم من على الانترنت، يعني حتى لو معندكيش مهارة معينة انتِ شايفة انها مطلوبة، هتقدري تتعلميها في اغلب الاوقات.

أهم الوظائف اللي ممكن تبدأي فيها كفريلانسر:
• البرمجة
من أهم المجالات المطلوبة واللي ليها فرص عمل كتير، لغات البرمجة كتير ممكن تختاري واحدة والافضل في البداية انك متشتتيش نفسك، ركزي على واحدة وحاولي تتقنيها بعدين شوفي الباقي..
ده كورس يعتبر ك مقدمة لعلوم الحاسب والبرمجة ممكن تبدأي بيه، من جامعة هارفارد
https://www.edx.org/course/apr-computer-science-principles-harvardx-cs50-ap

كورس هيشدك لكورس تاني وثالث، خصوصًا ان مجال البرمجة واسع وليه فروع كثيرة، ليه كورسات كتير متوفرة جدًا على الانترنت.

• التصميم
من أكثر المجالات المنتشرة برضو، وفروعه كتير، من اول الجرافيك ديزاين اللي بيخليكِ تقدري تصممي لوجوهات، اغلفة كتب، اعلانات، تصميم حر وغيره، لحد تصميم المواقع والمدونات، وتصميم الثري دي والانيميشن والفيديوهات، وممكن التصميم الهندسي كمان..
Udemy
من أهم المواقع اللي بتوفرلك مخزون كبير جدًا من كورسات التصميم بمختلف اشكاله، تقدري تدخلي تاخدي لفة وتختاري اللي يعجبك 🙂

الكورس دة للمبتدأين و بالعربي : https://www.udemy.com/photoshop-arabic/?couponCode=WOMENCANDOIT2017

• كتابة المحتوى
تكتبي مواضيع او مقالات لمواقع او مدونات او مواقع التواصل الاجتماعي، احيانًا ممكن تكتبي لمجلات وصحف الكترونية، وفي معظم الاوقات بيبقى اونلاين.

• ادخال البيانات

• الترجمة

• التصوير الفوتوغرافي

• التعليم الاونلاين

وزي ماقلت سابقًا، بإمكانك تدخلي على المواقع اللي بتعرض وظائف الفريلانس عشان تاخدي فكرة أكبر.
آخر نقطة في جزء التعلم هعرضلك فيها أهم المواقع اللي هتبقى مصدر كورسات في مختلف المجالات:
Coursera
Edx
Udemy
Udacity
Lynda

بعد جزء التعلم بييجي جزء تاني لايقل أهمية عن الاول، دلوقتي انتِ اتعلمتِ وبقى عندك مهارة وقدرة على تنفيذ عمل في أي مجال، الخطوة اللي بعد كده انك تبدأي تلاقي الناس اللي عايزين فريلانسرز، وازاي تبدأي تسوقي نفسك
أيون، تسوقي نفسك D:
في مواقع مشهورة كتير بتعتبر تجمع لكل الفريلانسرز في العالم، وفي مواقع عربية كمان، هعرضلك اهمهم في الجزء الجاي، بس حاليًا خليني اقولك كام نقطة مهمة بخصوص البداية والتسويق والامور المالية:
_ الموضوع في الاول ممكن يكون صعب انك تلاقي شغل، نظرًا لان مفيش خبرة ولما بيبقى عندك بروفايل على المواقع اللي قلنا عليها ومعندكيش تقييمات – يعني الناس اللي اشتغلتِ معاهم قبل كده ورأيهم في شغلك- ف طبيعي الموضوع يبقى اصعب في الاول، بس هو عايز صبر مش أكتر، وممكن ترضي في الاول بعائد مادي اقل من اللي انتِ عايزاه نظرًا لانك في الاول، بعد كده شغل هيجيب شغل وتقييمات ويبدأ اسمك يتعرف وساعتها العائد المادي هيزيد اكيد : )

_ نقطة مهمة جدًا لازم تحافظي عليها هي سمعتك، يعني ايه؟
يعني مدى التزامك واتقانك لشغلك، لان ده اللي هيفرق مع العميل بتاعك، لو عجبه شغلك ايه اللي هيحصل؟
هيشتغل معاكِ تاني : )
ممكن يجيبلك عملاء تانيين : )
هيديكِ تقييمات مرتفعة تجذب عملاء تانيين انهم هيشتغلوا معاكِ : )

وبعدين ايه اللي هيحصل؟
الزهر هيلعب معاكِ والدولارات تنهال عليكِ 😀
_ لازم من الاول تحددي السعر اللي هتشتغلي بيه، ده مقال هيساعدك في الموضوع ده
http://mshmshvalley.com/%D8%A3%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A5%D8%B2%D8%A7%D9%8A-%D8%AA%D8%B3%D8%B9%D9%91%D8%B1-%D9%86%D9%81%D8%B3%D9%83/
ومع الوقت والخبرة الموضوع هيبقى اسهل.
_ حددي مع العميل في الاول طريقة ونظام الدفع، ومتحرجيش تتكلمي في الموضوع ده، في ناس بتاخد عربون في الاول وبتستلم الباقي بعد مالشغل يخلص، وفي ناس لو الشغل هياخد مدة طويلة بيقسموا المبلغ لدفعات، ايًا كانت الطريقة فـ لازم تحدديها من الاول وتبقى واضحة، وتحددي الطريقة اللي هتستلمي بيها فلوسك.

دلوقتي هقولك أهم المواقع اللي تقدري تبدأي من خلالها:
الاجنبية
Upwork
Toptal
Freelancer

العربية

بيكاليكا
مخصص بشكل أكبر للمصممين والمطورين.

مستقل
من أشهر المواقع وعليه اكتر من 300 الف مستقل.

خمسات

في نهاية الموضوع، لازم نعرف ان كل شيء في الدنيا ليه جانب كويس وجانب سيء، أبرز مشكلة بتقابل معظم الفريلانسر هي مشكلة تنظيم الوقت، اليوم كله بيقلب شغل، واحيانًا ايام بتضيع من غير حاجة فـ بتؤدي لتراكم بعد كده، التشتت والضياع ممكن تحسيهم لو من الاول منظمتيش وقتك ورتبتِ اولوياتك، دي بعض النقاط المتفرقة اللي ممكن تساعدك في مشكلة تنظيم الوقت:

– حددي اولوياتك، الاهم فالاقل اهمية، لما بيبقى عندك كذا شيء مطلوب منك زائد مسؤولياتك الشخصية بتحسي طول اليوم انك تايهة وشوية من هنا على شوية من هنا وفي نهاية اليوم مفيش شيء انجز بشكل كامل، ف الحل انك تحددي ايه المطلوب يتعمل الاول، تخلصيه وتنتقلي على اللي بعده وهكذا.

– متخليش وقتك ابدًا يقلب كه شغل، لازم تقسمي مابين شغل وبيت وحياة اجتماعية وراحة، اليوم فيه ساعات ويكفي اكتر ممانتصور، بس محتاج حبة ترتيب مش أكتر.

– حددي الوقت اللي هتشتغلي فيه اليوم، اعرفي في اي وقت من اليوم بتبقي نشيطة وعندك طاقة اكتر ع الابداع وتنيذ الشغل، يحبذ كمان انك تعرفي اهل بيتك بالوقت اللي هتشتغلي فيه، عشان يحترموا ان ده وقت شغل ومتلاقيش مقاطعات كتير بتشتتك وبتقلل من انتاجيتك.

– لو بتستصعبي موضوع انك تكتبي كل يوم وراكِ ايه وايه اللي مفروض يتعمل، في فكرة احسن : )
حددي مسؤولياتك اسبوعيًا، في نهاية كل اسبوع حددي المهام اللي مطلوبة للاسبوع الجديد، ده هيخليهم في دماغك وهتبقي عارفة ايه المطلوب منك، مش مهم تقيدي نفسك باوقات معينة او ايام محددة، خلي عندك هدف ان الاسبوع لما يخلص تكون كل مهامه خلصت، ايًا كان خلصت امتى، ده بيساعد في نقطة تانية، ان احيانًا بيبقى مطلوب منك مثلًا شغل معين في يوم معين، بس في اليوم ده انتِ مش قادرة تعمليه، مش مشكلة، بتحصل عادي جدًا، عشان كده بقولك خلي عندك مرونة وخلي المهام محددة باسبوع بحيث تعمليها خلال الاسبوع في اي وقت يناسبك : )

آخر حاجة، متخليش الشغل ييجي على حساب صحتك وراحتك وحياتك الاجتماعية، بشوية تنظيم كل مسؤولياتك دي بتتشكل مع بعض بتناغم وحياتك بتمشي بشكل هادي ومستقر معظم الاوقات، مفيش مشكلة تتعبي احيانًا او تزهقي، خدي فترة راحة ومتضغطيش نفسك، عشان ترجعي تاني عندك قدرة اكبر انك تمارسي مهامك بنشاط وقدرة على الابداع.

قد يعجبك ايضا المزيد عن المؤلف

تعليقات

Loading...